بررسی نسبت عقل با عشق در غزلهای عطّار، بر اساس نظریة استعارة شناختی ونگاشت «عشق به مثابه سفر
نویسندگان
چکیده مقاله:
رابطة عقل با عشق در مباحث عرفانی، از دیرباز مورد توجّه عارفان و پژوهشگران عرفان بوده است. این رابطه را میتوان حاصل اوجگیری مقابلة تفکّر عرفانی با تفکّر فلسفی، طرد فلسفة مشّاء و نفی تکیه بر عقل در درک حقیقت در قرن پنجم دانست که در شعر عرفانی در قالب استعارههای مختلف و به دو صورت تقابل و تداوم مطرح شده است. در برخی موارد عقل بهعنوان رهزن و حریفِ همیشه سر برافراشته، در مقابل عشق تصویر شده و در برخی دیگر عقل بهعنوان راهبر در مسیر پرخطر عشق تا رسیدن به حقیقت مطرح است. نظریۀ معاصر استعارة مفهومی به جنبههای معرفتشناختی کاربرد استعاره نظر دارد؛ تحلیل استعارههای مربوط به عشق و عقل براساس این نظریه میتواند جنبههای معرفتی اندیشة عطّار را دربارة نسبت این دو مؤلّفۀ پرتکرار در غزلهای او را روشن کند. عطّار نیشابوری عشق را تجربة سفر در مسیری به سوی معشوق در نظر گرفته و در طیّ این مسیر به مراحل و منازلی قائل است که عقل یکی از آنهاست. از این منظر، عقل به خودی خود تقابلی با مفهوم عشق ندارد و طیّ این مسیر بدون درک این منزل و گذر از آن ناممکن است. بررسی استعارههای کلان عقل و عشق در غزلهای عطّار، دستهبندی مضمونی آنها و محور قرار دادن نگاشت مفهومی «عشق، بهمثابه سفر» از منظر شناختی بیانگر آن است که در نگاه عطّار عقل و عشق متباین نیستند بلکه در امتداد دیگر قرار دارند.
منابع مشابه
نگرش احمد غزّالی به عشق بربنیاد نظریة استعارة شناختی
نظریۀ استعارة شناختی از دیدگاه های قابل توجه در زمینة تحقیقات زبان شناسی شناختی است که با توجه به نگاشت های متشکل از دو قلمرو منبع و هدف، به بررسی و تحلیل مفاهیم انتزاعی مطرح شده در زبان می پردازد. هدف نگارندگان در این مقاله بررسی مفهوم «عشق» برپایة بازیابی عناصر واژگانی در قلمروهای حسی این مفهوم در رسالة سوانح العشّاق خواجه احمد غزّالی (520 ق) به منظور مشخص کردن شبکه های استعاری و کشف استعاره ها...
متن کاملاستعارة شناختی عشق در مثنوی مولانا
«عشق» مهمترین کلیدواژه تمام متون عرفانی، بهویژه در مکتب فکری مولاناست. از عشق نمیتوان با بیانی صریح و مستقیم سخن گفت. از این رو، عرفا با ابزارهای گوناگون زبانی و مفهومی سعی در روشن ساختن منظور خود از این مقولة اساسینمودهاند. در مثنوی نیز عشق، عنصری کلیدی است که باید بدان اهتمام ویژهای داشت. در این مقاله، استعارههایی بررسی شدهاند که با محوریت عشق در مثنوی مولانا بازتاب یافتهاند. مبنای ...
متن کاملتقابل عقل و عشق از دیدگاه عطار
سخن از تقابل میان عاطفة ازلی بیزوال شورآفرین «عشق» است و بارقة نخستین خلقت یعنی «عقل». دو مقولهای که همواره تعارض آن دو از مهمترین مسایل مورد بحث در طول تاریخ عرفانی ادب فارسی بوده است. موضوعی که پژوهشها و نقدهای بسیاری در پی داشته است. یافتن پیشینة تاریخی این تقابل از میان آثار بزرگان عرفان و تصوف، خود در خور مقالة مفصلی است که در این مجمل نمیگنجد. این مقاله سعی دارد تا دیدگاه عطار را به...
متن کاملتقابل عقل و عشق از دیدگاه عطار
سخن از تقابل میان عاطفه ازلی بیزوال شورآفرین «عشق» است و بارقه نخستین خلقت یعنی «عقل». دو مقولهای که همواره تعارض آن دو از مهمترین مسایل مورد بحث در طول تاریخ عرفانی ادب فارسی بوده است. موضوعی که پژوهشها و نقدهای بسیاری در پی داشته است. یافتن پیشینه تاریخی این تقابل از میان آثار بزرگان عرفان و تصوف، خود در خور مقاله مفصلی است که در این مجمل نمیگنجد. این مقاله سعی دارد تا دیدگاه عطار را به...
متن کاملاستعارة مفهومی عشق و خوشههای معنایی مرتبط با آن در تذکرةالاولیای عطار
استعاره پیش از پیدایش زبانشناسی شناختی، بیشتر رویکردی برای زیباییآفرینی و روشی برای ابداعهای هنری بود؛ اما با طرح نظریة استعارة مفهومی، استعاره ابزاری برای تفکر و اندیشه به شمار رفت که در سراسر زندگی بشر جریان دارد و بسیاری از مفاهیم انتزاعی به کمک آن مفهومسازی میشود. استعارههای مربوط به احساسات، بهویژه استعارة عشق، در متون ادبی از فراوانی بسیاری برخوردار است. این مقاله به بررسی استعارة ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 19 شماره 37
صفحات 185- 217
تاریخ انتشار 2018-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023